Femme Fatales

Coco Chanel

“Dat naaistertje”, zo werd de befaamde Coco Chanel minachtend omschreven door haar tijdgenoot Paul Poiret. Hij viel haar aan op haar vrouw-zijn, maar feitelijk zag hij haar als grote concurrent. Tijden zijn veranderd. Nooit eerder stonden er zoveel vrouwelijke ontwerpers aan het hoofd van een modehuis als momenteel.

Een perfect moment voor een tentoonstelling waarin sterke vrouwen in de mode centraal staan. Femmes Fatales, dit najaar te zien in Gemeentemuseum Den Haag, is de eerste tentoonstelling in de modegeschiedenis die volledig is gewijd aan vrouwelijke ontwerpers. Ontwerpen zij anders voor vrouwen dan hun mannelijke collega’s? En wat is hun visie op mode? Er is werk te zien van Coco Chanel, Jeanne Lanvin, Elsa Schiaparelli, Mary Quant, Vivienne Westwood, Sonia Rykiel, Miuccia Prada, Maria Gracia Chiuri (Dior), Nederlands grootheden als Fong Leng, Sheila de Vries, Iris van Herpen en vele anderen.

( bron: gemeentelijk museum Den Haag)

femmes fatales

Het NAN Team kreeg deze tip voor de tentoonstelling van de week van een vaste NAN klant. Zelf hebben we de tijd nog niet gevonden, moet dus gewoon gemaakt worden, maar hier gaan we zeker naar toe.

Deze blog wordt trouwens geschreven op Internationale Vrouwendag: een thema van deze tijd. Maar is een dag als deze ook echt noodzakelijk? Aan de ene kant bevestig je dat er ongelijkheid is tussen man en vrouw. Feit dat ik een vrouw ben, heeft nooit tegen me gewerkt: if anything, then I might even have used it every now and then… Aan de andere kant is de cultuur/omgeving waarin je opgroeit ook wel een ding; daar heb ik dan blijkbaar het juiste gevoel meegekregen en dat geldt zeker niet voor iedereen.

Denk ook niet dat we een direct antwoord kunnen geven op deze vraag in deze blog, maar ik probeer onze dochters in ieder geval mee te geven wat mij is mee gegeven: go for it en gas op de plank!

Liefs,

Ellen

 

Share this post

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.